Közérthetően és őszintén az agilis módszertanokról

Agile blog

Helytelen ügyfélviselkedés?

2015. november 18. - Bodó Árpád Zsolt

2015. március 24-én jelent meg egy cikk a quora.com oldalon arról, hogy miért gondolják prominens cégek fejlesztői az Agilis fejlesztési módszertanokat nonszensznek. A cikk konklúziója szerint az agilis modell csak rövid, pár hetes projekteknél használható, amikor nagyon gyorsan kell szállítani. A cikk egységes, és a benne lévő következtetések logikus eredményei a benne felsorolt jelenségeknek; a helytelenségét az adja, hogy rengeteg félreértés van benne az agilitással kapcsolatban. Ezeket a félreértéseket szeretnénk a következő bejegyzésekben sorra venni.

Már a bevezetésben van egy félmondat, amit érdemes jobban kielemezni: “changing requirements and other potential bad behavior from the client”, azaz “változó körülmények, és egyéb, potenciálisan helytelen ügyfélviselkedés”.

A “potenciális” kifejezés gyengíti a mondat erejét; szerencsére nem sugallja azt a szerző, hogy minden követelményváltozás helytelen viselkedés lenne. De vajon mit tekinthetünk mégis annak?

Változás és változás között is van különbség. A döntő szempont sohasem a változás ténye, hanem annak forrása.

Ha a változás oka félreértés, kapkodás, meggondolatlanság, figyelmetlenség, akkor feltétlen “rossz” változásról beszélhetünk. Ennek leggyakoribb tünetei az üzlet részéről a “nem így értettem” / “nem így gondoltam”, a fejlesztés részéről pedig a “nem volt leírva” mondatok.
Amennyiben azonban a változás oka például új, korábban elérhetetlen üzleti információk megszerzése, üzleti vagy technikai fejlődés, vagy új megoldások felfedezése az ügyfelek jobb kiszolgálása érdekében, ez tekinthető “jó” változásnak.

Az agilis módszertanok célja minden esetben az előbbiek kiküszöbölése és az utóbbiak előfeltételeinek megteremtése. Nézzünk ezekre néhány példát!

Az átfogó, a fejlesztés előtt teljesen elvégzett követelményelemzés elhagyásával elengedjük azt az illúziót is, hogy az ügyfél előre képes megmondani, mit szeretne és mire van szüksége. Ahogy egy nadrágot is felpróbálunk vásárlás előtt és ha hosszú, felvarratjuk a “kész termék” szárát, ugyanúgy érdemes egy szoftverterméket is időnként “felpróbálni” és szükség esetén alakítani rajta. Ezt teszi lehetővé a korai, rendszeres és sűrű, értékközpontú szállítás és a visszajelzések gyűjtése.

A bejegyzés trackback címe:

https://agile.blog.hu/api/trackback/id/tr67961714

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tnsnames.ora 2015.12.15. 14:46:27

Gratulálok a bloghoz, ahhoz különösen, hogy magyar nyelven írtok. Sok olvasót,, örömet, kitartást, kívánok nektek. Nagy szerencse, hogy megírtátok a Java-levlistán a blog létrejöttét, köszönöm.
Ami az ontopik részt illeti eddig azonos nézetet vallunk. Kiváncsi leszek, mikot jön el az időpontja az első "nézeteltérésnek".

tnsnames.ora 2015.12.15. 15:07:08

@tnsnames.ora: Hopp mellényomtam, az előbbit a nyitóposthoz akartam volna írni (sorry).

Erős gondolat a "változás" posztbeli jó-rossz szétválasztása.

Viszont avval már nehezebb egyetérteni: "Az agilis módszertanok célja minden esetben az előbbiek kiküszöbölése és az utóbbiak előfeltételeinek megteremtése. " Pontosabban ennek implicit sugallatával, miszerint kellő ügyesség esetén kezelhető problémát jelent ("csak").

Én fordítva szeretek ülni a lovon. Tervezés _során_ előre várnám el, hogy megmondható legyen milyen esélye van az agilis módszertannak a vázolt "kiküszöbölésekre" és "feltétel-megteremtésekre". Azt gondolom ugyanis, hogy tapasztalat alapján ez előre tudható, ez a felmérés és végiggondolás előre elvégezhető. Nem pedig trendnek és gazdasági szorításnak engedve az agilis módszertanba belecsobbanva "csak" a legjobbat hozzuk ki a fejlesztési szituációból.

A másik óriási gond lehet a gombhoz a kabát típusú probléma. Mind a kiküszöbölés, mind feltétel-megteremtés komoly szervezetfejlesztési vonzatot is takarhat, ráadásul megrendelő oldalon. Belegondolva GE-s múltamba, tudok kevéssé optimista lenni.

Persze ez így túl általános, meg lehet, hogy a konkrétumoknál majd konvergálni tudnak a nézetek.
süti beállítások módosítása