Közérthetően és őszintén az agilis módszertanokról

Agile blog

Csapatmorál az agilitásban

2015. december 09. - Bodó Árpád Zsolt

Az előző bejegyzésben elemzett mondat folytatódik; a teljes mondat így hangzik: "If you carry this way of working on for months or years, you get a lot of technical debt and you get low morale" - "Ha hónapokon, vagy éveken át így dolgozol, rengeteg technikai adósságot halmozol fel es alacsony lesz a morál".

Azért különösen érdekes az állítás második fele, mert az agilis módszertanok mellett elég gyakran megjelenő érv, hogy javítja a morált. Egy esettanulmányban 30%-os fizetésemeléssel egyenrangú mértékű javulásról számolnak be: “Besides being extremely beneficial, working using Agile practices has boosted our company's team morale much better than if I were to give employees a 30% raise”. (IBM, ThoughtWorks, Forrester)

Mik azok a faktorok, amik az agilitásban különös hangsúlyt kapnak és jó hatással vannak a morálra? Mindegyik kétélű fegyver; ha nem, vagy nem úgy használjuk őket, ahogy módszertanilag ki vannak találva, visszaüthetnek...

  • Ügyfélközpontúság, ügyfélközeliség és ügyfél-feedback
    Három erősen összekapcsolódó dolog, amiket ha sikerül megvalósítani, a rövid iterációs hossz miatt a folyamatos siker érzését adják, valamint azt az élményt, hogy a termékünket valóban használják és egyre jobban szeretik.
    Egy tradícionális modellnél csak ritkán, nagyon hosszú időközönként érhető el a siker és a hasznosság érzése, sőt, rossz esetben, ha nagyon félrement a fejlesztés a fentiek hiánya miatt, akkor soha.
    Amennyiben azonban az ügyfél nem létezik (elefántcsonttoronyban megálmodott terméken dolgozunk, ami egyáltalán nem biztos, hogy bárkinek is kell), távol tartjuk a fejlesztéstől vagy csak szimuláljuk, tehát valódi piaci tapasztalat és visszajelzés nélkül halad a fejlesztés, a termék kiadása után ugyanúgy előfordulhat, hogy kiderül: feleslegesen dolgoztunk. Mivel azonban az agilisról szóló reklámanyagok mást ígérnek, ez esetben sokkal nagyobb lesz a csalódás.
  • Közös gondolkodás
    Az agilitás által definiált üzlet-fejlesztés együttműködés fő jellemzője. Az üzlet rendszerkövetelmények helyett felhasználói problémákat és üzleti célokat hoz, amelyek megoldására a fejlesztőcsapattal közösen gondolkodva találják meg az utakat (üzletileg) és amelyek technikai megoldását a csapat saját hatáskörben, önállóan találja ki. Ily módon a csapattagok sokkal inkább be vannak vonva a termékfejlesztésbe, és nagyobb teret kap egyéni szakértelmük, kreativitásuk is.
  • Minőség
    Mind technikai, mind funkcionális szinten erősödik a minőség azáltal, hogy a tesztelést a fejlesztés részévé tesszük, kimondjuk, hogy a technikai kiválóságra folyamatosan figyelni kell és Scrum esetén a Definition of Done-nal beállítjuk mindkét minőségi szintet. Jó minőségű terméket szállítani nagyobb büszkeség, szívesebben mesélünk róla a barátainknak is.
  • Folyamatfejlesztés
    A retrospektívek valódi jelentése, hogy ezen módszertanok esetén nem a vezetőség, rosszabb esetben egy külső szakértő határozza meg és kényszeríti a csapatra a követendő folyamatokat, hanem egy közös kezdeti megegyezés után a csapat hatalmat kap a saját folyamatai fölött (bizonyos korlátok között, természetesen) és lehetősége lesz azt rendszeresen fejleszteni, javítani.
  • Csapatmunka
    Egy kreatív, egymást segítő, a közös cél felé együtt haladó csapatban dolgozni nagyon jó érzés, emberileg és szakmailag is. Idő, amíg egy friss csapat ilyenné tud válni, ezért is nagyon fontos a csapat stabilitásának megőrzése.
  • Scrum értékek
    A fenti pontokban implicit megjelennek, de fontos külön is kiemelni: a Scrum által definiált öt érték sikeres megteremtése szintén nagy, pozitív hatással van a morálra. Az öt érték pedig: nyíltság (openness), fókusz (focus), tisztelet (respect), bátorság (courage) és elkötelezettség (commitment).

A bejegyzés trackback címe:

https://agile.blog.hu/api/trackback/id/tr928145548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tnsnames.ora 2015.12.15. 15:53:50

Na ezzel poszttal és üzenetével nagyon nem értek egyet.

"Morál" említése után külön hangsúlyos bekezdésben 30% fizetés-emelés: ennyire perdöntő tényező lenne a morálra nézve? És mi van, ha még 50%-os emelés is csak "üveggyöngyöket" ér? Vagy hol van a rövid- és hosszú táv aspektusa, pláne teljeskörűséggel nézve?

A bulletpointok is inkább csak elméleti kereteket szolgáltatnak, az ördög az implementációs/valóságos részletekben tartózkodhat.

Bodó Árpád Zsolt · http://www.sprintconsulting.hu 2016.05.25. 13:08:40

@tnsnames.ora: Köszönjük a hozzászólást, a legfrissebb bejegyzésben reagáltunk rá: agile.blog.hu/2016/05/25/motivacio_3_217
süti beállítások módosítása